Even fixen

Daar kwam er weer een. Hij had met een scheef oog naar het opvallende succes van spirituele bladen gekeken. Ook zag hij in Koorddanser de duizenden bijeenkomsten op het gebied van bewustwording.
En hij had verstand van en ervaring met marketing, dat wil zeggen hoe je een fles suikerwater duurder dan nodig kan verkopen. Deze grote doelgroep samen met zijn organisatietalent, plus een goed idee, dat moest opgeteld een geweldig commercieel succesvol spiritueel product kunnen opleveren.
Of ik niet wilde meedoen met geld verdienen. De nieuwe reisorganisatie, eventorganisatie, supergrote website of wereldbestormende bijeenkomst zou iedere participant in een oogwenk megarijk maken. Succeselementen zagen er al op papier smakelijk uit: muziek, entertainment, film en workshops, gelardeerd met bekende namen. Zoiets kan niet stuk, meneer, zei hij nog.
‘En waarom zou dit product er dan moeten komen?’ vroeg ik toen.
Waarop zijn antwoord ging over ‘grootste’ en ‘veel geld’ en soms ‘uitdaging’.
Maar niet over de essentie: is het bedoeld om mensen te begeleiden in hun proces van bewustwording. Daarbij gaat het niet om marketing en ‘groots neerzetten’, maar om integer nadenken over waarnaar mensen op zoek zijn. En niet bedénken waarnaar mensen zoeken, maar hun behoefte heel scherp aanvoelen, of nog beter, het ze gewoon vragen.
Deze maand zagen we een megagrote zeperd als een luchtbel uiteenspatten: het Inspire Festival. Het is illustratief voor hoe het niet moet. Groots en meeslepend, duizenden bezoekers waren het doel. Maar ze kwamen niet. Omdat niemand van de organisatie zich goed had verdiept in wat de beoogde bezoekers nodig hadden of wilden. En dat is de kern van iedere commerciële misser, ook op het spirituele erf; niet écht goed de mensen invoelen die je op het oog hebt. Ook speelt hier hoogmoed: met de juiste middelen en organisatiegeweld moet het lukken om in één keer iets ‘groots’ neer te zetten. Tuurlijk kunnen wij dat…
De laatste keer dat er zoiets groots inderdaad in één keer goed en groot van start ging, was in september 2012 toen het eerste Happinez evenement van start ging. Duizenden bezoekers kwamen en komen er in september weer. Waarom daar wel? Omdat de organisatie nadacht over de werkelijke inhoudelijke behoefte van de bezoekers. En wél een programma wist op te tuigen dat mensen kan boeien.
In één klap groot: ja het kan dus. Maar dan moet je de beoogde bezoeker heel diep in het hart durven aanvoelen. En niet dénken dat je weet wat mensen leuk vinden. Want dan komen ze niet.

Reageren? Dat kan hieronder.

Print deze pagina

Over de auteur

Ewald Wagenaar is uitgever en eind- en hoofdredacteur van Koorddanser, het maandelijkse agendamagazine voor bewustzijnsontwikkeling en spiritualiteit. Naast zijn jarenlange ervaring in het maken van bladen is hij tevens adviseur, trainer, docent, marketeer, tekstschrijver, communicatiespecialist en coach.

Laat een bericht achter

Je moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

Powered by Ambrix