Carl Big Heart van 12 t/m 20 oktober naar Driebergen

Stichting Big Heart organiseert al 15 jaar activiteiten rondom de bezoeken van Carl Big Heart. Wij zijn een organisatie van vrijwilligers die willen leven in verbondenheid met alles dat is. ‘Mitakuye Oyasin’ – leven ‘voor al mijn relaties’. Leren van elkaar, van hart tot hart, in oprecht contact, met grenzeloos respect en rotsvast vertrouwen in ‘de grote Geest’. Carl Big Heart verbindt aloude Native-American tradities met andere wijsheidstradities. Hij bouwt bruggen en maakt actueel. Ook nodigt hij uit te bevragen, kritisch te blijven, te groeien en bovenal je te ontplooien richting authenticiteit.

De activiteiten van onze stichting zijn zweethutceremoniën en voordrachten en sinds voorjaar 2005 de Big Heart week. Steeds met het doel mensen in een gemeenschap samen te brengen in het besef dat we uiteindelijk allen één zijn.

Alle activiteiten vinden plaats op Antropia in Driebergen (direct naast station Driebergen/Zeist).

Zweethutceremoniën dit najaar: de weekenden van 12-13 en 19-20 oktober.

Voor informatie en opgave: info@bigheart.nl of  050-7520329

Zie ook: www.bigheart.nl.

Print deze pagina

Over de auteur

Bovenstaand artikel is geplaatst door de redactie van Koorddanser. Wil je de auteur van dit artikel een bericht sturen, mail dan naar redactie@kd.nl.

5 Reacties

  1. maurits says:

    Dank voor deze uitnodiging om te bevragen en kritisch te blijven! Ik lees in het bericht de term ‘Mitakuye Oyasin’, dat komt uit de Lakota taal. Wat is precies de relatie tussen de zweethut die Carl Big Heart aanbied en de Lakota Inipi? Verbondenheid en leren van elkaar is natuurlijk fijn, maar voorwaarde is respect voor elkaar en in dit geval respect voor de tradities van elkaar. Volgens de traditie van de Lakota mag de zweethut hier helaas niet op deze manier gedeeld worden.

  2. Big Heart says:

    Dank Maurits voor je reactie. Zoals je weet is de Lakota taal de taal waarin de meeste Native American tradities met elkaar communiceren. Carl is geadopteerd in de Abenaki-traditie en zijn zweethut heeft de “blessing” van Elders van diverse Native American tradities. We nodigen je van harte uit ons te bezoeken de komende twee weekenden en wellicht jouw vraag aan Carl zelf te stellen.

  3. Bas says:

    ‘Mitakuye Oyasin’ betekent zoveel als ‘alles en iedereen is verbonden met elkaar’. In dat besef doen wij de zweethut ceremonie en heeft iedereen een plek in ‘de hut’. Kom zelf ervaren hoe Carl Big Heart ‘de hut giet’ en op welke manier hij bruggen slaat om daadwerkelijk recht te doen aan ‘Mitakuye Oyasin’.

  4. maurits says:

    Bas, dank je wel voor de uitnodiging.

    Ik ben echter al een paar keer bij Big Heart geweest. Ik ben in de hut van Carl geweest. Ik heb een plek in de hut. Ik heb het zelf ervaren. Verder ben ik niet zo’n grote prater en heb ik het niet met Carl over deze zaken gehad. Toch vind ik dat ik mijn stem moet laten horen, omdat ik zelf in de periode dat ik zweethutten deed, deze kant van het verhaal nooit gehoord heb.

    Namelijk;
    Adoptie betekent niet het recht krijgen om ceremonieën uit te voeren.
    Noem Elders waarover je praat bij hun naam alsjeblieft. Zodat zij zich kunnen verantwoorden voor hun daden en woorden.

    Ik weet niet zoveel over de Lakota taal. Een paar woordjes, meer niet. Kunnen de meeste Native American tradities met elkaar communiceren via het Lakota?Heb je dat zelf ervaren of is dat je verteld? Kan Carl Big Heart communiceren in deze taal? Of gebruikt hij het Engels als hij met native americans praat?

  5. maurits says:

    Misschien wel interessant om het wikipedia artikel te lezen over sweat lodge, vooral het laatste gedeelte;
    http://en.wikipedia.org/wiki/Sweat_lodge

    meer leesmateriaal;
    Declaration of War Against Exploiters of Lakota Spirituality;
    5. We assert a posture of zero-tolerance for any ‘white man’s shaman’ who rises from within our own communities to ‘authorize’ the expropriation of our ceremonial ways by non-Indians. All such ‘plastic medicine men’ are our enemies.

    ‘Protection of Ceremonies’
    I-ni-pi (Purification Ceremony): Those that run this sacred rite should be able to communicate with Tun-ca-s’i-la (our Sacred Grandfathers) in their Native Plains tongue. They should also have earned this rite by completing Han-ble-c’i-ya and the four days and four years of the Wi-wanyang wa-c’i-pi.

    Je zou kunnen onderzoeken wie de mensen waren die de zweethut naar nederland brachten;
    http://www.imaginarymuseum.org/KIT1/KITsjam.html

    Trek vervolgens je eigen conclusies. Dat heb ik gedaan.

Laat een bericht achter

Je moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

Powered by Ambrix