‘Ik was in gesprek met de god Pan’, aldus Michael Roads

Michael Roads over de liefde, bewustzijn en de natuur Michael Roads beschreef in zijn boek ‘Eén met de natuur’ zijn contact met de natuurgod Pan. Natuurgod? Bestaat dat echt? Met scepsis op interview.

 

Door Ewald Wagenaar

 

De god Pan werd in de christelijke wereld het model van de duivel, om precies te zijn Bapomet. Een harige bok die je ook ziet op de kaart ‘de duivel’ van de tarot. Het is de illusie van het ‘vleselijke leven’ die met deze kaart wordt uitgebeeld. De gebondenheid aan het natuurlijke dat aan ieder zoogdier kleeft: de aardse genoegens en de ‘lage instincten’. Die dekselse christenen weer. Zij demoniseerden letterlijk Bapomet en er zijn zelfs satanisten die ermee aan de haal gaan, niet wetend dat ze in het valkuiltje terecht zijn gekomen die de kerk voor hen groef: deze Bapomet is een religieus verzinsel. Een frame. Non-existent. Maar wel handig als zodanig om te kunnen demoniseren. Echter daarmee dreigt ook een nuttige betekenis van Pan/Bapomet verloren te gaan: het respect voor de natuur en het natuurlijke. Lees de krant er maar op na.
Pan is ook niet de harige sater uit mythes, de geile bok die slechts door lust gedreven lijkt en zo zich bezighoudt met het schaken van vrouwelijk schoon.
Nee, die Pan bedoel ik niet. Ik heb het over de ware betekenis van de mythische Pan: de bezieling van de natuur, van al het bestaande dus. Van levende wezens en ‘dode’ dingen. Er is bewustzijn in alles. En alles is bewustzijn. Dat is de ware belofte van de ontdekking en ontmoeting met Pan die in het Franstalige deel van Europa een eigen -isme heeft: het pantheïsme. Pan is god in alles.

 

Eén keer per jaar is Michael Roads in ons land voor een aantal lezingen, workshops en ontmoetingen. Hij pept je spiritueel op als een standwerker. Na een avond met Michael Roads is je zin om de diepte in te gaan en je hart voor de ander en de wereld open te zetten groter dan ooit.
Deze voormalige boer uit Australië kan het mooi brengen. Hij werkte op het land tot zijn leven in een spirituele en emotionele achtbaan terechtkwam. Nu decennia later, is hij de spirituele evangelist die de wereld afreist voor bijeenkomsten. Een man met een missie om eenheid, liefde en natuur in harmonie bij elkaar in mensen te brengen.
Als boer stond hij al dicht bij de natuur. Op een dag stond hij naast een rivier in het water te kijken. Een steen daarin viel hem op. De steen vroeg hem: ‘Neem me mee naar je huis.’ Na een jaar legde  Michael hem een tijd in de zon en toonde hem aan een groep mensen. ‘Het was een leidsteen. Ik ging er helemaal in’, vertelt Michael alsof hij het heeft over het betreden van een kamer. ‘Mijn lichaam schakelde uit. Ik kon me niet bewegen. Mijn essentie trok uit mijn lichaam en ín de steen. De steen bleek een nieuwe wereld. Een stem zei me: Ren, ren, ren! Maar ik kon niet weg en bleef wekenlang in een omgeving vol kleur, vuur en wind. Tot op een dag een menselijke gestalte voor me stond; de god Pan, zo bleek. Met hoorns. Schitterend. Hij vertelde me van alles over mezelf en mijn toekomst. Het was een verblijft van 20 jaar. Toen werd ik wakker en bleek dat mijn reis 20 minuten had geduurd.’
Het werd de aftrap van een jarenlange relatie tussen Pan en Michael. Zijn hele boek ‘Eén met de natuur’ gaat over deze ervaringen in de geest.

 

Werkelijkheid
Ben je er nog? Op reis in een steen? 20 jaar als 20 minuten? De god Pan die geregeld op bezoek komt. Geloof jij het? Michael wel. Ik ben wel overtuigd van de authenticiteit van de erváringen waarover Michael schrijft. Maakt het uit of het ‘echt’ is of alleen in de geest? Een hallucinatie? Niet voor de boodschap, die gaat erover dat we één zijn, en dat er geen verschil is tussen het ene leven of ‘being’, en het andere. Hoe historisch is deze ervaring van Michael? Eerlijk gezegd: geen flauw idee. En voor mij is het ook niet zo belangrijk.
Zijn in zijn eerste boek beschreven ervaringen zijn zó uitzonderlijk en hallucinatoir dat het soms wel lsd-trips lijken. En de boodschappen die in die ervaringen naar voren komen zijn zo universeel (‘alles is met elkaar verbonden en met liefde’ etc), dat ik ertoe neig dat het beschrevene uitsluitend in zijn geest is gebeurd. Maakt dat iets uit voor zijn geloofwaardigheid als dat zo is? Nou vroeger zou ik daarop ‘ja’ hebben gezegd. Nu niet meer; spirituele ervaringen zijn altijd 100% werkelijkheid voor de ervaarder. Punt. Maar dat hoeft niet te gelden voor niet-ervaarders, de toehoorders, de anderen. Voor de ervaarder krijgen de gebeurtenissen extra gewicht door de betekenis die de ervaarder eraan geeft.
Deze soort ervaringen vinden plaats is onze mind. En die mind schept ook beelden, ervaringen, conclusies en staat soms onder de regie van het hoger zelf. En dan krijg je dit soort buitengewone ervaringen.
Het bewustzijnsgebied waar mediums, zieners en profeten ook uit putten. Of die ervaringen dan niet gewoon trucks zijn van de ‘mind’, onze psyche? Best mogelijk, maar dan wel trucks die ergens op slaan, dat is dan wel opmerkelijk. Want alle hoger-zelfervaringen laten steeds eenzelfde boodschap van liefde, eenheid, heelheid en openheid klinken. Vanuit alle plaatsen, tijden en culturen. Wat wel de mogelijke conclusie opdringt dat er iets hogers is dan de individuele mens met informatie kan bedenken.
Michael Roads zit er niet mee. ‘It’s your problem’,  zegt hij simpel als ik stel dat er mensen de door hem beschreven ervaringen níet delen. Reizen in dieren, in de tijd, over de planeet met groter gemak dan welk voertuig ook. Hier komen we natuurlijk aan een fundamenteel stukje: al die wonderen die Jezus deed en tal van goeroes all over the world: zijn die echt? Geen idee, het interesseert me niet meer. Want als ze echt zouden zijn, veranderen ze mijn wereld niet. En dat kan niet iedereen me nazeggen.

 

Wat heeft Pan samengevat te zeggen?
Roads: ‘De essentie van Pan was dat het universum naar je als wezen kijkt. Hij zei me zelf: Je ziet een fabricaat, een illusie.’

 

Pan ziet er telkens anders uit.
De ene keer glanzend en geslachtsloos, de andere keer in jeans en T-shirt.’

 

Wonderbaarlijke ervaringen stapelden zich op rond hem.
‘Op een dag keek ik in de spiegel en in plaats van mijn eigen gezicht, zag ik dat van Pan.’

 

Wat is pan?
‘Een energie, een kanaal, een ding. Alles in de natuur heeft bewustzijn. En dat alles gaat voorbij onze concepten. En gedachteframes. Het lichaam bevat bewustzijn. En het bewustzijn is groter, het bevat eigenlijk het lichaam. Met bewustzijn schep je de wereld.’

 

Pan is het bewustzijn?
‘Probeer steeds het grotere verband te zien. Diverse generaties tegelijk. Hij is niet-persoonlijk, niet-plaatselijk en tijdloos.’

 

En hoe open je dat tijdloze bewustzijn?
‘Er zijn twee soorten mensen: die in contact staan en die niet in contact staan. Verbinding komt uit het hart. Weg met de angst. En ook de toenemende intelligentie van de mens helpt niet.’

 

Wat wel?
‘Ik ben erdoor gekomen, zonder drug. In de grotere werkelijkheid. Wat je het ‘Koninkrijk der Hemelen’ kan noemen. Het is een multiversum: alle dimensies en werelden tegelijkertijd. Het was een gift, genade dat ik het zag. Als kind op school wist ik al dat ik er niets zou leren.

 

Pan als natuurgod werd je leraar.
‘De natuur is een goede leermeester. Daarin is alle bewustzijn. Steeds weer kom je uit bij liefde als schepper van alles. Je kan niet ‘onbewust’ lief hebben.’

 

Wat maakt de natuur ons duidelijk?
‘Kies voor liefde. Altijd en overal. Het is de sleutel voor het bewustzijn. Leven, natuur, liefde, Pan; allemaal woorden voor het Al. Alles is een expressie van liefde dat net als alles wat leeft groeit.

Michael Roads is in april in ons land voor lezingen en intensives. Zie: www.michaelroads.com en voor de evenementen in ons land www.michaelroads.nl.

 

Michael Roads: ‘De natuur is een goede leermeester. Daarin is alle bewustzijn.’

 

Print deze pagina

Over de auteur

Bovenstaand artikel is geplaatst door de redactie van Koorddanser. Wil je de auteur van dit artikel een bericht sturen, mail dan naar redactie@kd.nl.

Laat een bericht achter

Je moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

Powered by Ambrix