Duizend vaders en moeders

Weet je wat ervoor nodig was voordat jij deze tekst zou lezen?

Veel.

Heel veel voorbereidende, voorwaarde-scheppende en noodzakelijke gebeurtenissen zijn eraan vooraf gegaan. Om dit te kúnnen lezen. Om dit te gáán lezen. Dat je dit soort teksten over spiritualiteit wílt lezen is eigenlijk al een mirakel op zich. En dat je het nú doet en op de plaats waar je zit. Het aantal voorwaarden, oorzaken, beïnvloeders en aanleidingen, blijkt enorm groot als je goed kijkt.

Dat geldt namelijk voor iedere gebeurtenis.

Het is moeilijk om één ding aan te wijzen dat er dé oorzaak van is dat je deze tekst leest. Die is er zelden of nooit. Want alles wat er gebeurt heeft duizend vaders en moeders, dus evenveel oorzaken.

Dit bedacht ik bij de moorden in Parijs en de grote stroom commentaren en publicaties daarop. Wat leidde ertoe dat deze jonge mensen zoveel levens namen?

In talkshows werd vooral gewezen op het geloof, de islam. Anderen benadrukten het raciale aspect. Een economisch georiënteerde politicus zag de economische malaise en armoede in de buitenwijken waar deze jongens opgroeiden. Eerder hoorde ik al eens iemand over de verstrekkende gevolgen van de taalachterstand van mede-landers. Of over hun boosheid over geringe arbeidsmarktkansen. En dat is natuurlijk maar een handvol mogelijke oorzaken. Want ook gezinssituatie, opvoeding, opleiding, sociale afkomst, beschikbaarheid van wapens, identiteitsproblemen, mate van religiositeit, leeftijd, publieke opinie en de historische gebeurtenissen in het Midden-Oosten kun je meenemen in het lijstje mogelijke beïnvloeders van (de daders van de dodelijke) gebeurtenissen.

Wat er nog meer in het rijtje past? Net zoveel oorzaken als er zijn om jou deze tekst te laten lezen: oneindig veel dus. Daarbij vallen mogelijk wel een paar meer op dan andere, maar de lijst blijft lang. Zelfs aan de kant van de niet-daders kun je beïnvloeders aanwijzen. Bijvoorbeeld het gedrag van het blanke materiële westen; wat ze deden als groep of individu, of wat ze nalieten. En wat ze belangrijk vinden en wat niet; waarvoor ze wel en niet massaal gaan demonstreren en waarom.

Hoe vrij is een mens? Met alle voorbereidingen zit je nu misschien nog steeds te lezen. Je kan ermee stoppen. Maar jij leest door. De moordenaars konden stoppen, maar ze gingen ook door. De wapendragers in Irak en Syrië ook. De bootvluchtelingen eveneens.

Nee, ik houd hier geen pleidooi voor een lijdzaam leven waarin alles voorbestemd lijkt en je een pion bent van de omstandigheden. Maar wel voor een genuanceerd onderzoek naar de oorzaken van gebeurtenissen die leidden tot destructief gedrag en/of vele doden. En voor bijpassende oordelen. Dan blijkt je dat er 1.000 vaders en moeders zijn van íedere gebeurtenis.

Laten we dan ook gelijk genuanceerder over onze eigen en collectieve rol nadenken bij de meer dan 100.000 doden in de afgelopen jaren in Irak en Syrië, en bij de vorig jaar meer dan 3.000 verdronken bootvluchtelingen in de Middellandse Zee.

Want voor je het weet kom je jezelf tegen bij dit genuanceerd inventariseren van alle oorzaken van de ellende in de wereld. Als je goed kijkt tenminste. Au.

 

Ewald Wagenaar

Reageren? Graag. Ga naar www.kd.nl en maak eenvoudig een account aan en discussieer mee.

E-mailen mag ook: redactie@kd.nl.

 

Print deze pagina

Over de auteur

Bovenstaand artikel is geplaatst door de redactie van Koorddanser. Wil je de auteur van dit artikel een bericht sturen, mail dan naar redactie@kd.nl.

1 Reactie

  1. Michael Jacobs says:

    “[Ik pleit] voor een genuanceerd onderzoek naar de oorzaken van gebeurtenissen die leidden tot destructief gedrag en/of vele doden.”

    Ons gezamenlijke karma komt voort uit de nog altijd populaire illusie dat de geest (spiritualiteit, oorzaak) gescheiden is van de materie (de fysieke wereld, gevolg). Rechtstreeks daaruit volgt de waangedachte dat de mens niet verantwoordelijk zou zijn voor de consequenties van zijn eigen daden.

Laat een bericht achter

Je moet ingelogd zijn om een bericht te plaatsen.

Powered by Ambrix